از یوبیسافت به دلیل خاموشی سرورهای The Crew شکایت شد
دو بازیکن اهل کالیفرنیا از یوبیسافت (Ubisoft) به خاطر رویکردی که این شرکت در رابطه با مالکیت و استفاده بازیکنان از بازیها دارد شکایت کردهاند. به گفته این دو نفر، یوبیسافت با خاموش کردن سرورهای بازی The Crew، بازی را کاملاً غیرقابل اجرا کرده است.
شاکیان در دادخواست خود این وضعیت را با مثال ماشین پینبال توصیف کردهاند:
تصور کنید که یک دستگاه پینبال خریدهاید و پس از چند سال متوجه میشوید که شرکت سازنده وارد خانه شما شده و تمام اجزای داخلی آن را که برای بازی لازم است، خارج کرده و دیگر نمیتوانید بازی کنید.
The Crew که از سال ۲۰۱۴ به صورت آنلاین عرضه شده بود، هرگز حالت آفلاین نداشت. بنابراین زمانی که یوبیسافت در مارس ۲۰۲۴ سرورهای آن را آفلاین کرد، بازی عملاً از دسترس دارندگان خارج شد. این بازیکنان مدعیاند که یوبیسافت به درستی اطلاع نداده که خرید این بازی به منزله یک مجوز قابل لغو است، نه یک محصول فیزیکی با مالکیت دائمی.
همچنین، از آنجا که این بازی روی دیسک خریداری شده، شاکیان معتقدند که یوبیسافت اطلاعات نادرستی ارائه داده و دیسکها شامل بازی واقعی نبودند، بلکه صرفاً برای چک کردن DRM جهت اتصال به سرورهای آنلاین استفاده میشدهاند. این دو نفر امیدوارند که شکایتشان به یک دادخواست گروهی تبدیل شود تا بازیکنان بیشتری که از این خاموشی سرور آسیب دیدهاند، به آنها بپیوندند. در صورت موفقیت، آنها به دنبال دریافت غرامت برای خود و سایر بازیکنان هستند.
پس از اعتراضات شدید نسبت به تصمیم این شرکت فرانسوی برای خاموش کردن سرورهای The Crew، آنها وعده دادهاند که برای نسخههای بعدی این سری مانند The Crew 2 و The Crew Motorfest، حالتهای آفلاین نیز در نظر میگیرند. اما این موضوع به بازیکنان نسخه اول The Crew کمکی نمیکند.
این شکایت در صورتی که موفقیتآمیز باشد، میتواند تاثیر بزرگی بر کل صنعت بازیسازی داشته باشد و ناشران را وادار کند که قبل از عرضه بازیهایی که بدون اتصال به اینترنت قابل استفاده نیستند، با احتیاط بیشتری عمل کنند.