بستن

AMD زمانی تا پای خرید Nvidia پیش رفته بود

AMD زمانی تا پای خرید Nvidia پیش رفته بود

به نظر می‌رسد شرکت AMD در گذشته قصد خرید شرکت Nvidia را داشته است، خریدی که می‌توانست انقلابی در این صنعت ایجاد کند و بازار را تحت سلطه یک شرکت واحد در بیاورد.

پیشی گرفتن از غول‌های دنیای فناوری و تصاحب تاج و تخت باارزش‌ترین شرکت جهان، دستاورد کمی نیست. Nvidia با پشت سر گذاشتن نام‌های آشنایی همچون Microsoft و Apple، به این مهم دست یافته و اکنون به عنوان قدرتی شکست‌ناپذیر در دنیای فناوری عرض اندام می‌کند.اما این مسیر همیشه هموار و بی‌دردسر نبوده است. زمانی Nvidia نیز با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو بود که گذر از آن‌ها صبر، تلاش و پشتکار فراوانی را می‌طلبید.به تازگی، یکی از مهندسان پیشین AMD پرده از راز جالبی برداشت. بنا بر گفته‌های همنت موهاپاترا (Hemant Mohapatra)، مهندس سابق AMD، زمانی که شرکت Nvidia در ابتدای مسیر خود بود، AMD قصد خرید آن را داشته است.با این حال، این معامله به سرانجام نرسید. دلیل این امر، پافشاری جِنسِن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل Nvidia، بر سر تصاحب سمت مدیرعاملی شرکت ادغام شده بود. در نهایت، AMD به جای Nvidia، به سراغ خرید ATI Technologies رفت.امروزه، Nvidia به عنوان غولِ بی‌رقیب در عرصه هوش مصنوعی و سخت‌افزار مربوط به بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود. نقش این شرکت در رشد و پیشرفت این بازارها غیرقابل انکار بوده و به طور قابل توجه‌ای از رقیب خود، یعنی AMD، پیشی گرفته است.همنت موهاپاترا می‌گوید:با مشاهده‌ پیشی گرفتن چشمگیر ارزش سهام Nvidia از AMD و Intel، به نظرم بازگو کردن داستانی جالب در این زمینه خالی از لطف نخواهد بود. من سابقه بیش از ۶ سال کار در بخش مهندسی AMD در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۰۰ را دارم و در طراحی پردازنده‌های مرکزی، واحدهای پردازش شتاب‌دهنده و کارت‌های گرافیکی که امروزه شاهد آن‌ها هستیم، مشارکت داشته‌ام. در آن دوران، تصور اینکه AMD بتواند از نظر ارزش سهام از Intel پیشی بگیرد، امری غیرقابل باور به نظر می‌رسید.این نمودار نمایی از رقابت نفس‌گیر دو غول کارت گرافیک، Nvidia و AMD، در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ را ارائه می‌دهد.در اواخر سال ۲۰۰۲، شرکت Nvidia با اقتدار، سهم ۶۵ درصدی از این بازار را در اختیار داشت. در سوی دیگر، سهم ATI، رقیب اصلی Nvidia، به کمی کمتر از ۳۰ درصد می‌رسید (لازم به ذکر است که AMD تا سال ۲۰۰۶ موفق به تصاحب ATI نشده بود).اما این رقابت نفس‌گیر، شاهد فراز و فرودهای بسیاری بود. سال ۲۰۰۴ نقطه عطفی در این رقابت محسوب می‌شود، جایی که کارت گرافیک Radeon X800 از AMD با غلبه بر GeForce 6 شرکت Nvidia، توانست سهم قابل توجه‌ای از بازار را به خود اختصاص دهد.این پیروزی، سرآغازی برای احیای قدرت AMD بود. با خریداری ATI و عرضه Radeon HD، این شرکت بار دیگر در مسیر پیشرفت قرار گرفت. اگرچه در سال ۲۰۱۰، اختلاف دو شرکت چندان چشمگیر نبود و بازار به طور تقریبی بین آن‌ها به صورت ۵۵ به ۴۵ تقسیم شده بود، اما شالوده‌ قدرت AMD بنا نهاده شده بود.در این میان AMD به سراغ خرید رقبای خود رفت اما نتوانست Nvidia را برای ادغام با خود راضی کند. AMD نیز در عوض به سراغ خرید ATI ، رقیب آن زمان Nvidia، رفت که در حال از دست دادن سهم بازار خود بود.تا سال ۲۰۱۵، نمودار سهام حکایت از برتری AMD داشت. با این وجود، با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت‌های چشمگیر Nvidia در این حوزه، ورق برگشت. Nvidia با اتکا به هوش مصنوعی، گوی سبقت را از رقیب دیرینه خود ربود و به جایگاه سلطنت در بازار رسید.برخلاف رقابت تنگاتنگ در سال‌های گذشته، امروزه AMD در بازار پردازنده‌های گرافیکی، حرفی برای گفتن در برابر Nvidia ندارد. این غول سبز با تسلطی خیره‌کننده، حدود ۸۵ درصد از سهم بازار را در اختیار خود گرفته و AMD را به حاشیه رانده است.در حالی که Nvidia در حال حاضر در بازار کارت‌های گرافیک پیشتاز است، برتری در عرضه پردازنده‌های مرکزی هنوز با AMD است.اگر چرخ زمان به عقب برمی‌گشت و AMD زمام امور Nvidia را در دست می‌گرفت، چشم‌انداز امروز دنیای فناوری به شکل دیگری در می‌آمد.اما واقعیت چیز دیگری است. Nvidia با هوشمندی و تمرکز روی فناوری‌های نوظهور، جایگاه خود را به عنوان رهبر تثبیت کرد و AMD را در حسرت گذشته‌ای پرامید رها کرد.
منبع: گیم فا

امتیاز بده!

توسعه‌دهندگان سابق Gearbox، Bethesda و Epic از یک بازی چندنفره جدید رونمایی کردند

استودیوی Ruckus Games که از توسعه‌دهندگان سابق Bethesda، Gearbox و Epic Games تشکیل شده است، به صورت رسمی از اولین بازی خود رونمایی کرد. این پروژه که در حال حاضر نام مشخصی ندارد، به عنوان یک بازی چندنفره تهاجمی مبتنی بر Session توصیف شده است که المان‌های نقش‌آفرینی، ساخت و ساز (Crafting) و ساخت شهر […]

تاریخ اعلام نامزدهای بهترین‌ بازی‌ The Game Awards 2024 مشخص شد

جف کیلی (Geoff Keighley)، مجری و تهیه‌کننده مراسم The Game Awards، به طور رسمی تایید کرد که نامزدهای بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۴ در تاریخ ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران) اعلام خواهند شد. مراسم The Game Awards 2024 در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۳ آذر و از ساعت ۴:۰۰ بامداد به وقت […]

شایعه: غافلگیری بزرگی برای طرفداران God of War در راه است

با استناد به سخنان یک منبع داخلی، ممکن است به زودی رونمایی جدیدی در رابطه با سری God of War رخ دهد. یک منبع داخلی باور دارد که طی مراسم Game Awards 2024، پلی استیشن سورپرایز بزرگی برای طرفداران این فرنچایز تدارک دیده است. یک منبع داخلی با نام Lunatic Ignus که علی‌رغم نداشتن سابقه […]

Bloober Team برای ساخت یا بازسازی نسخه دیگری از Silent Hill اعلام آمادگی کرد

برخلاف انتظارات اخیر، Silent Hill 2 Remake به موفقیت چشم‌گیری دست یافته است. حالا سوال بسیاری این است که آیا استودیوی Bloober Team در آینده روی بازی‌های بیشتری از این سری کار خواهد کرد یا خیر. بر اساس گفته‌های خود این استودیو، چنین احتمالی کاملاً وجود دارد. در مصاحبه با IGN، کارگردان و طراح بازی […]

عضو سابق راکستار: ساخت بازی Red Dead Redemption برای PS3 بسیار سخت‌تر از Xbox 360 بود

توسعه دهنده سابق راکستار، از سختی کار با PS3 و دلایل برتری پورت Xbox 360 بازی Red Dead Redemption می‌گوید. Digital Foundry در ویدیوی جدیدی که روی یوتیوب منتشر کرده، ضمن پرداختن به خبر عرضه عنوان اکشن ماجراجویی سال ۲۰۱۰ راکستار برای رایانه‌های شخصی، بخشی را نیز به فرایند توسعه و چالش‌های تولید Red Dead […]

کوجیما: می‌خواهم بازی‌هایی خلق کنم که فضایی‌ها از آن‌ها لذت ببرند

هیدئو کوجیما، خالق Death Stranding و Metal Gear، در مصاحبه‌ای با Anan News، به سوالات برخی از طرفداران پاسخ داد. جدا از پاسخ به سوالات شخصی (مانند جذابیت زنانی که باهوش و دانشمند هستند)، وی در مورد قالب فکری خود پیرامون ساخت بازی‌ها نیز صحبت کرد کوجیما فکر می‌کند مهم‌ترین چیز برای یک خالق بازی […]

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله